Του Ηλία Παπαγεωργιάδη
Αυτή την εβδομάδα στις Κάννες διεξάγεται η MIPIM, η νο.1 έκθεση ακινήτων στον κόσμο. Κοντά στους 20.000 επαγγελματίες των ακινήτων (και χιλιάδες μεγαλοεπενδυτές ανάμεσά τους) έδωσαν και πάλι το παρόν, για να συζητήσουν την πορεία της αγοράς, να διαλέξουν ανάμεσα σε εκατοντάδες επιλογές επένδυσης και κάποιοι να κλείσουν και συμφωνίες.
Ποια ήταν η παρουσία της Ελλάδας στο παρελθόν σε αυτό το κορυφαίο οικονομικό γεγονός του πλανήτη μας; Ως το 2008 το κράτος μας ξόδευε μεγάλα ποσά για να έρθει εδώ με κάποιες από τις εταιρίες του (ΚΕΔ, Τουριστικά Ακίνητα κλπ) χωρίς όμως να υπάρχει σοβαρή στρατηγική και στόχευση. Κανένα συγκεκριμένο project προς πώληση, όλα «νεφελώδη και ομιχλώδη». Συνήθως η εικόνα συμπληρωνόταν από κάποιον φιλότιμο υπάλληλο ή διευθυντή που προσπαθούσε να εξηγήσει, την ώρα που μεσόκοπες κυρίες «δεν έδειχναν και μεγάλο ζήλο για να πείσουν τους επενδυτές».
Η κρίση έκοψε τα κονδύλια και η χώρα μας απουσίασε για 3 χρονιές. Κάποιοι το είδαν θετικά: «Γλιτώνουμε λεφτά. Αν οι ξένοι θέλουν τα φιλέτα μας, να έρθουν στο γραφείο μας να μιλήσουμε». Αντί για τους ξένους όμως ήρθε η κατάρρευση της διεθνούς μας εικόνας ως επενδυτικού προορισμού. Αυτοί που αποφασίζουν για εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια ευρώ άκουγαν μόνο την καθημερινή σαπουνόπερα της ελληνικής κρίσης, χωρίς κανείς να τους πλησιάζει για την αντίθετη άποψη, για να προωθήσει τα ελληνικά συμφέροντα.
Φαίνεται όμως πως το 2012 φέρνει μαζί του και αρκετές αλλαγές. Για πρώτη φορά φέτος στη MIPIM η Ελλάδα εμφανίστηκε με σοβαρότητα, σωστή παρουσίαση και επαγγελματική ομάδα στελεχών. Το stand ήταν ευρύχωρο και λιτό, όχι προκλητικό, η διακόσμηση και το προωθητικό υλικό σωστά. Και απολύτως συγκεκριμένα...
Επικεφαλής, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και κοντά του οι εταιρίες ακινήτων των τραπεζών που στηρίζουν το έργο του ως σύμβουλοι. Οι περισσότεροι από τους παρόντες στην έκθεση έχουν μεγάλη εμπειρία από διεθνείς επενδυτές και συζητούν επί συγκεκριμένων διαγωνισμών, για συγκεκριμένα έργα.
Ο διαγωνισμός του Ελληνικού, το ακίνητο στην Κέρκυρα, το γκολφ της Αφάντου και άλλα ακίνητα παίρνουν σειρά για να διαγωνιστούν οι επενδυτές. Όλα αυτά παρουσιασμένα επαγγελματικά, με διαδικασίες που δείχνουν πρωτόγνωρα αδιάβλητες σε σχέση με αυτό που θα περίμεναν κάποιοι.
Θα πουν πολλοί: «Είναι αυτό αρκετό για να μπορέσει να πετύχει το ΤΑΙΠΕΔ το έργο του και να προσφέρει στην Ελληνική οικονομία τους πολύτιμους πόρους που αυτή έχει ανάγκη;» Όχι, όμως είναι μία αρχή. Αν η Ελλάδα συνεχίσει την αυτιστική λογική του «κλασσικού κουτοπόνηρου πωλητή», που ψάχνει τον πελάτη για να του πωλήσει πανάκριβα ένα ακίνητο, τότε δεν έχει τύχη.
Για να επενδύσει κάποιος τα λεφτά του στην Ελλάδα, πρέπει να πάμε εμείς σε αυτόν. Να τον ενημερώσουμε, να του εξηγήσουμε το γιατί δεν θα αγοράσει «για ένα κομμάτι ψωμί» τα φιλέτα της χώρας μας. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσα από μεγάλες παγκόσμιες εκθέσεις και η MIPIM είναι ιδανική.
Η Ελλάδα θα κρατήσει ψηλά την αξιοπρέπειά της μόνο αν κινηθεί επιθετικά στην προώθηση της εικόνας της και των πλεονεκτημάτων που θα απολαύσουν όσοι επενδύσουν σε αυτή. Αν δεν πάμε εμείς στην παγκόσμια αγορά, σε εμάς θα φτάσουν μόνο όσοι περιμένουν να αγοράσουν τα πάντα δωρεάν.
Στη MIPIM έγινε το πρώτο βήμα. Χρειάζονται δεκάδες σαν αυτό, σε όλον τον πλανήτη. Θα μας κοστίσουν ίσως μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Θα μας αποφέρουν πιθανότατα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, περισσότερους επενδυτές, και μεγαλύτερες επενδύσεις για να διαλέξουμε την καλύτερη για τον τόπο μας.
Η Ελλάδα δεν είναι μόνο η κατάντια και η μιζέρια που προβάλλουν τα ξένα ΜΜΕ και όσοι εξυπηρετούνται με την καταστροφή της χώρας. Έχουμε φιλέτα και επαγγελματίες της δουλειάς που θα προστατεύσουν τα συμφέροντά μας. Αν έχουμε και τη διάθεση, τότε μπορεί να εκπλήξουμε τον πλανήτη. Θετικά αυτή τη φορά.
* Ο κ. Ηλίας Παπαγεωργιάδης είναι ο διευθύνων σύμβουλος της MORE Real Estate Services
πηγη:.capital.